KODEKS ETYKI PRZEDSIĘBIORSTWA INŻYNIERYJNO-TECHNICZNEGO TELTOR-POL PÓŁNOC S.A.
W Przedsiębiorstwie Inżynieryjno-Technicznym TELTOR-POL PÓŁNOC S.A. wyznajemy ideę, że wiedza, zdobyte doświadczenie i stosowanie się do przepisów prawa są głównymi warunkami sukcesu, który jednakże bez kontekstu z zasadami szeroko pojętej etyki działalność każdej organizacji dążącej do osiągnięcia jak najwyższej jakości świadczonych przez siebie usług, nie byłby możliwy. Poszanowanie prawa i dobrych obyczajów, dążenie do doskonalenia i stabilizacji systemu gospodarczego, uczciwe i sprawiedliwe traktowanie pracowników oraz wszystkich Interesantów, wzajemny szacunek w relacjach międzyludzkich w Spółce i poza nią, dbanie o dobro ogółu społeczeństwa i sprzyjanie jego rozwojowi, zaangażowanie na rzecz środowiska naturalnego i jego zasobów to tylko niektóre z zasad etycznych, którymi winna kierować się każda organizacja, jeśli dąży do stabilności i osiągnięcia sukcesu.
Pozostając wiernym powyższym przekonaniom, Zarząd Przedsiębiorstwa Inżynieryjno-Technicznego TELTOR-POL PÓŁNOC S.A. oddaje w rozporządzenie niniejszy Kodeks Etyki, którego celem jest ukształtowanie myśli etycznej i poczucia moralności Pracowników wszystkich szczebli tak, aby dzięki tym dobrym praktykom wypełniali misję Spółki, realizowali strategię jej rozwoju i dbali o komfort Interesantów.
CEL DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
Spółka prowadzi działalność w zakresie inżynierii energetycznej, zatem nadrzędnym celem, do którego dąży, jest poprawa jakości warunków życia ogółu społeczeństwa poprzez doskonalenie i rozbudowę infrastruktury energetycznej z zachowaniem wszelkich norm, zasad i obowiązujących przepisów prawa.
SPÓŁKA A PRACOWNICY
- Stosunki Spółki z Pracownikami opierają się na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
- Za niedopuszczalne i nieakceptowalne uznawane są wszelkie przejawy dyskryminacji Pracownika ze względu na płeć, rasę, wygląd, pochodzenie, wyznanie, stan cywilny, orzeczone inwalidztwo, orientację seksualną czy polityczną.
- Nie jest tolerowane żadne zachowanie noszące znamiona molestowania seksualnego, mobbingu lub innych, podobnych czynów zabronionych.
- Wszyscy Pracownicy, niezależnie od zajmowanego w Spółce stanowiska, są traktowani na równi, podlegając ocenie tylko pod kątem wykonywanych przez siebie obowiązków i zaangażowania w pracę.
- Spółka stosuje się do przepisów Kodeksu pracy, w szczególności do określonych w nim podstawowych zasad pracy.
- Spółka dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższy komfort Pracownikom, dążąc nieustannie do poprawy warunków pracy oraz ich zdrowia i bezpieczeństwa.
- W zakresie zatrudnienia Spółka zobowiązuje się do:
- jego nieustannej stabilizacji,
- prowadzenia przejrzystej polityki rekrutacji i perspektywy zatrudnienia,
- przejrzystej polityki wynagrodzenia opartego na wiedzy, doświadczaniu i zaangażowaniu Pracownika,
- rzetelnego rozliczania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,
- zawierania z Pracownikami umów cywilno-prawnych zgodnych z literą prawa,
- umożliwienia swoim Pracownikom rozwoju umiejętności i podnoszenia kwalifikacji poprzez finansowanie lub współfinansowanie kursów, studiów, studiów podyplomowych i wszelkich innych aktywności, o ile będą one zbieżne ze strategią rozwoju Spółki,
- szczególnej ochrony Pracowników w wieku przed emerytalnym, gwarantując pełnię praw i zachowanie przez nich stanowiska do ustawowego wygaśnięcia stosunku pracy,
- zachowania w poufności wszystkich danych, w szczególności wrażliwych powierzanych lub udostępnianych Spółce przez Pracowników.
- Spółka dba o poprawność komunikacji, angażując się w rozwiązywanie sporów wewnętrznych i dbając o rozstrzyganie wszelkich narastających konfliktów w drodze negocjacji.
- W konfliktach między Pracownikiem a jego bezpośrednim przełożonym Spółka zachowuje obiektywizm, wsłuchując się w argumentację obu stron i dążąc do rozstrzygnięcia sporu poprzez wypracowanie porozumienia, które nie będzie godzić ani w Pracownika, ani w jego przełożonego, ani w dobro Spółki.
- Komunikacja wewnątrz Spółki opiera się na wzajemnym szacunku i akceptacji.
PRACOWNIK A SPÓŁKA
- Pracownik jest zobowiązany do wykonywania powierzonych mu obowiązków, dokładając wszelkich starań, aby z użyciem wiedzy, doświadczenia i zdolności przyczyniać się do rozwoju Spółki i dbać o jej interes.
- Pracownik sprawuje zakres swoich obowiązków z najwyższą starannością, rzetelnością, profesjonalizmem i w pełnym majestacie prawa, nie uchylając się od odpowiedzialności za poniesione przez Spółkę straty wynikłe z jego niedbalstwa, niekompetencji i braku zaangażowania w sprawę.
- Podczas wykonywania obowiązków Pracownik przestrzega obowiązujących przepisów prawa, wstrzymując się do wszelkich możliwych działań o charakterze czynu zabronionego, które mogłyby wpłynąć na wizerunek Spółki lub obniżyć jej autorytet.
- Pracownik godnie reprezentuje Spółkę dokładając wszelkich starań, aby poprzez swoje zachowanie i czyny nie powodować uszczerbku na reputacji i dobrym imieniu Spółki oraz aby nie wyrządzać szkód materialnych mogących narazić Spółkę na koszty.
- Pracownik okazuje należny szacunek Członkom Zarządu, Rady Nadzorczej, Akcjonariuszom Spółki oraz swoim kolegom.
- Pracownik dba o dobra materialne Spółki stanowiące jej własność, dążąc do zachowania jak najdłuższej żywotności użytkowanych przez siebie mebli, maszyn, urządzeń, pojazdów etc. w celu niwelacji możliwych strat finansowych Spółki.
SPÓŁKA A KONTRAHENT
- W relacjach z Kontrahentami Spółka przestrzega zasad przejrzystości, uczciwości i wzajemnego zaufania, podtrzymując wszelkimi, zgodnymi z prawem działaniami dobre relacje i stosunki.
- Spółka szanuje Kontrahenta i jego Pracowników, respektuje jego decyzje o nawiązaniu współpracy z konkurencyjnymi podmiotami, za niedopuszczalne uznając wszelkie działania o charakterze czynów zabronionych, które miałyby na celu zmianę decyzji Kontrahenta.
- Każdy Pracownik Kontrahenta jest traktowany na równi, okazywany jest mu należny szacunek bez względu na płeć, rasę, wygląd, pochodzenie, wyznanie, stan cywilny, orzeczone inwalidztwo, orientację seksualną czy polityczną.
- W realizacji prac zleconych przez Kontrahenta Spółka stosuje produkty, materiały i urządzenia certyfikowanych producentów, posiadające wymagane prawem atesty i zgodne z obowiązującymi normami, wykonane z najwyższą starannością i gwarantujące ich bezpieczne użytkowanie oraz eksploatację.
- Wszelkie płatności w stosunku do Kontrahenta są regulowane na bieżąco, zgodnie z zapisami umownymi.
- W relacjach z Producentami Spółka przestrzega przepisów prawa handlowego, przepisów podatkowych oraz dąży do sumiennej zapłaty na należności z dostarczone materiały, produkty i urządzenia, o ile sytuacja finansowa na to pozwoli. W przypadku okresowych trudności w wywiązywaniu się z zapłatą należności, Spółka dokłada wszelkich starań, aby powiadomić Kontrahenta o zaistniałym stanie i wspólnie podejmowane są próby wypracowania optymalnego systemu spłaty powstałej zaległości.
- W kontaktach z Kontrahentem i jego pracownikami Spółka zachowuje szczególną ostrożność w kwestii przyjmowania i wręczania prezentów w jakiejkolwiek postaci. Ilekroć przyjęcie lub wręczenie prezentu wiąże się z uzyskaniem obopólnych korzyści, czynności te są natychmiast zaniechane i uznane za niedopuszczalne i haniebne.
- Spółka zapewnia standard usług serwisowych, odpowiadając na każde wezwanie Kontrahenta w okresie obowiązywania gwarancji umownej. W przypadku zagrożenia życia i zdrowia mieszkańców Spółka zobowiązuje się do usunięcia wszelkich wad i usterek w pierwszej kolejności, za wartość nadrzędną mając bezpieczeństwo obywateli i środowiska naturalnego.
SPÓŁKA A KLIENT
- W relacjach z Klientami lub Interesantami Spółka i jej Pracownicy stosują się do zasad przejrzystości i uczciwości, nie stając w sprzeczności z prawem i wstrzymując się od wszelkich, powszechnie uważanych za haniebne praktyk.
- Spółka nie stosuje żadnych niezgodnych z prawem praktyk i działań w stosunku do Klienta lub Interesanta, w celu zwiększenia sprzedaży lub osiągnięcia korzyści materialnej kosztem zdrowej konkurencji i uczciwości.
- W celu realizacji zleconych prac Spółka używa tylko produktów, materiałów i urządzeń certyfikowanych producentów, które charakteryzują się najwyższą jakością, solidnym wykonaniem i które spełniają wszystkie krajowe i międzynarodowe normy oraz standardy, dążąc tym samym do osiągnięcia najwyższego poziomu bezpieczeństwa w użytkowaniu i eksploatacji.
- W przypadku braku stosownych testów, certyfikatów i akredytacji dla stosowanych produktów, materiałów i urządzeń Spółka zobowiązuje się do zlecenia ich przeprowadzenia certyfikowanemu podmiotowi akredytującemu.
- Spółka świadomie nie wprowadza w błąd Klientów lub Interesantów, w celu uzyskania zlecenia, nawiązania współpracy czy wypromowania siebie, uznając wszelkie tego typu praktyki za niedopuszczalne.
- Spółka nie podaje świadomie niepełnych informacji i nie ukrywa szkodliwego działania używanych przez siebie produktów, materiałów i urządzeń, ani wad w wykonanych przez siebie robotach i projektach, celem uzyskania korzyści majątkowych lub terminowego wywiązania się z zapisów kontraktu.
- Spółka zachowuje w tajemnicy wszelkie informacje przekazane przez Klienta lub Interesanta zastrzeżone przez niego klauzulą poufności.
- W kontaktach z Klientami lub Interesantami surowo zabrania się Pracownikom wręczać lub przyjmować prezenty w zamian za wykonanie czynności służbowych. W relacjach z Klientami i Interesantami za niedopuszczalny i haniebny uznawany jest każdy przypadek działania korupcjogennego.
SPÓŁKA A KONKURENCJA
- Spółka przestrzega zasad uczciwej konkurencji, wstrzymując się od wszelkich czynów nieuczciwej konkurencji, o których mowa w roz. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U z 2022 r. poz. 1233 ze zm.). Wszystkich swoich konkurentów Spółka traktuje na zasadzie partnerstwa i współdziałania.
- Spółka i jej Pracownicy powstrzymują się od wszelkich, umyślnie nieuczciwych działań, które mogłyby prowadzić do przejęcia zamówień, zleceń i kontraktów.
- Spółka nie ucieka się do szpiegostwa przemysłowego i korumpowania pracowników Konkurencji w celu uzyskania informacji na temat sytuacji firm konkurencyjnych, ujawnienia danych poufnych czy przejęcia realizowanych przez Konkurencję zleceń.
- Wszyscy Pracownicy Spółki zobowiązani są do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z Konkurencją, powstrzymując się od przekazywania innym firmom z sektora wszelkich danych poufnych, w tym informacji dotyczących sytuacji finansowej, zawodowej czy technicznej Spółki.
SPÓŁKA A AKCJONARIUSZE I UDZIAŁOWCY
- Spółka dokłada wszelkich starań, aby jej Akcjonariusze i Członkowie Rady Nadzorczej byli na bieżąco informowani o sytuacji finansowej Spółki, strategii jej dalszego rozwoju, podjętych zleceniach i perspektywach rozwoju.
- Członkom Rady Nadzorczej i Akcjonariuszom okazywany jest należny im szacunek.
- Członkowie Rady Nadzorczej i Akcjonariusze biorą czynny, w miarę możliwości, udział w działaniach Spółki.
- Akcjonariusze i Członkowie Rady Nadzorczej godnie reprezentują Spółkę przed Klientami, Kontrahentami, Interesantami i wszystkimi organami administracji publicznej, jeśli zachodzi tego potrzeba.
SPÓŁKA A POLITYKA
- Spółka szanuje – niezależnie od własnych przekonań – demokratycznie powołane władze lokalne, regionalne i ogólnokrajowe, ale zdecydowanie sprzeciwia się wszelkiej działalności politycznej opartej na braku szacunku do przepisów obowiązującego prawa i Konstytucji, łamaniu praw człowieka, mowie nienawiści, uprzedzeniach oraz dyskryminacji wobec określonych grup i osób.
- W relacjach z politykami i pracownikami administracji rządowej oraz samorządowej Pracownicy godnie reprezentują Spółkę, powstrzymując się od wszelkich niezgodnych z prawem i korupcjogennych działań, które mogłyby zagrozić dobremu imieniu Spółki i jej reputacji oraz przyczynić się do jakichkolwiek strat finansowych i moralnych.
- Spółka nie angażuje się czynnie w działalność polityczną, ilekroć działalność ta jest niezgodna z obowiązującymi przepisami prawa, byłaby sprzeczna z Konstytucją RP czy opiera się na krzewieniu nienawiści, uprzedzeń oraz dyskryminacji wobec określonych grup i osób.
- Spółka nie traktuje w sposób szczególny i uprzywilejowany polityków i przedstawicieli władzy.
- Spółka wspiera wszelkie inicjatywy polityczne, które sprzyjają rozwojowi demokracji i służą prawu i wolności obywateli.
- Spółka i jej Pracownicy nie powołuje się na wpływy w polityce, w celu uzyskania korzyści materialnych.
- W swojej działalności Spółka kieruje się interesem lokalnym i krajowym.
- Spółka jest przyjazna środowisku obywatelskiemu, wspierając wszelkie inicjatywy charytatywne, które uznaje za stosowne i zbieżne z jej ideologią.
SPÓŁKA A ŚRODOWISKO NATURALNE
- Spółka dokłada wszelkich starań, aby poprzez swoje odpowiedzialne działanie wpływać korzystnie na środowisko naturalne i jego zasoby.
- Spółka dąży do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne poprzez segregację odpadów komunalnych i właściwą, zgodną z przepisami utylizację odpadów budowlanych.
- Spółka czynnie angażuje się w projektowanie i budowanie instalacji wytwórczych wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych.
- Spółka przestrzega przepisów prawa i zobowiązuje się do wdrażania wszelkich lokalnych, regionalnych, krajowych i unijnych dyrektyw mających na celu ochronę środowiska naturalnego i jego zasobów.
- Spółka wspiera wszystkie rządowe i pozarządowe inicjatywy lokalne i ogólnokrajowe, dbające o środowisko naturalne i jego zasoby.
SPÓŁKA A USTAWY SZCZEGÓLNE
- W każdym aspekcie swojej działalności Spółka przestrzega i stosuje się do obowiązujących przepisów prawa krajowego, unijnego i międzynarodowego, przepisów szczególnych, dyrektyw krajowych i unijnych, norm urzędowych, oraz dobrych obyczajów i zasad etyki zawodowej.
- Poprzez swoje odpowiedzialne działanie w zakresie uczciwej polityki finansowo-skarbowej Spółka dąży to stabilizacji systemu gospodarczego, przestrzegając ustalonych zasad i reguł, oraz stosując się do wszystkich obowiązujących w systemie gospodarczym praw.
- Pracownicy Spółki są zachęcani do zwiększania swoich kwalifikacji zawodowych, jeśli prawo lub jego nowelizacja tego wymaga, lub jeśli jest to inicjatywa samego Pracownika.
- Spółka zobowiązuje się do przestrzegania przepisów Ustawy Prawo zamówień publicznych oraz regulaminów zakupowych Spółek Skarbu Państwa.
- Spółka nie podaje nieprawdziwych informacji o swoim doświadczeniu i zdolnościach finansowych, technicznych i zawodowych, w celu osiągnięcia korzyści i pozyskania zamówienia publicznego lub prywatnego.
- Spółka nie ucieka się do czynów zabronionych, które mogłyby wpłynąć na decyzję Zamawiającego lub Oblata, a które w jakikolwiek stopniu mogłyby zdyskredytować innych uczestników postępowania zakupowego.
Spółka stosuje się do wszystkich, ogólnie przyjętych i akceptowanych przez społeczeństwo norm, zasad etycznych i wartości moralnych – tych opisanych, jak i tych nieopisanych –, tak aby jej działania nie stały w sprzeczności z prawem i nie separowały jej od otoczenia.
Spółka zobowiązuje się do wdrożenia powyższego Kodeksu Etyki i przeprowadzenia dla Pracowników odpowiednich szkoleń w tym zakresie. Pracownicy będą zobowiązani do stosowania się do przyjętych zasad.
Spółka na bieżąco będzie monitorować i nadzorować przestrzeganie zasad określonych w powyższym Kodeksie, dążąc do stworzenia jak najbardziej komfortowych warunków pracy.